trivsel på jobbet

Indlægget er skrevet af Karrieremoar.dk

Trivsel er et vigtigt element for alle på arbejdsmarkedet. Hvordan ser det ud med din?

Medierne er fyldt med opgørelser, der viser, hvor stressede vi alle er. Vi brænder ud, og brænder sammen på vores arbejdspladser, og mange kommer aldrig tilbage i job igen.

Hvorfor man får stress er ikke sådan at sætte på en direkte formel. Der er mange faktorer der spiller ind. Arbejdsmiljø, arbejdspres, den enkelte medarbejders psyke, situationen på hjemmefronten, og meget mere. Det er aldrig den enkeltes “skyld”, at man får stress. Det er vigtigt at slå fast. Men når det er sagt, så er der ting man kan gøre som medarbejder for at sikre sin egen trivsel, og være med til at forebygge stress. I en ideel verden kunne det være skønt at gå ind til chefen og sige at du egentlig ville foretrække at arbejde 30 timer om ugen til samme løn, og kun lave de interessante opgaver. Og at din chef så siger, “ok, det lyder fint”. Men i den rigtige verden, så vil der komme perioder med spidsbelastning, og her kan du selv sørge for at din chef kender dine behov, og du skal huske at gøre opmærksom på, hvornår du føler dig presset.

Trivsel er overskud

Du har sikkert en kollega eller chef, som er rigtig overskudsagtig. Hende der altid siger godmorgen, spørger ind til din weekend, og kan mærke hvornår dynamikken i rummet ændrer dig. Hun er dejlig at have, men det er vigtigt at du også selv giver igen.

Du kan selv bidrage til trivsel på din arbejdsplads ved at:

  1. være ekstra opmærksom på din egen balance i dit arbejde og hvordan det passer med dine reelle ressourcer og forventninger til arbejdets udførelse.
  2. du kobler helt af efter arbejde og i weekenden. Lav noget helt andet, og forsøg i størst mulig omfang at undlade at arbejde om aftenen. Selvom det er hårdt når du er træt, så er det særlig godt at være fysisk aktiv.
  3. tjekke de almindelige faresignaler på stress, og lær dine egne stress signaler godt at kende. Hvis du ved hvordan du selv regerer, når presset bliver for stort, så kan du tage det i opløbet, inden det bliver for slemt.
  4. Vær en god kollega, og spørger ind til de andre, og deres stress niveau. Bare det at tale om hvad der stresser, og få en anden vinkel på tingene, kan ofte virke afstressende, og få opgaverne til at blive mere overskuelige.
  5. tale med din nærmeste leder om dine behov, kompetencer og din arbejdsressource. Det kan være til MUS, men hvis der er længe til den, så bed om en ekstra samtale. Hvis din chef er leder for mange, så opdager hun ikke nødvendigvis dine stress signaler, før det er for sent. Her kan du selv gøre noget, inden det eskalerer. Du kan evt. bede om at der bliver taget særskilt hensyn til dig i en periode, fordi du har noget personligt som fylder meget, eller du har et stort projekt som du gerne vil holde fokus på det, så derfor kan du ikke påtage dig for meget ved siden, etc. De fleste chefer vil være lydhøre, når medarbejderne selv kommer og fortæller at de har brug for sparring.

Trivelsmålinger er vejen frem

På mit arbejde og iøvrigt mine tidligere jobs, blev der gennemført trivselsundersøgelser hvert år. De udmønter sig primært i et fokus på stress og arbejdsmængde. For at få et positivt udbytte af de tiltag som min og andres arbejdspladse sætter i værk, er det vigtigt, at man støtter op om initiativerne. Hvis der ikke bliver gjort en indsats med at ændre situationen, så bliver det bare endnu en rapport til skrivebordsskuffen, og ingen bliver mindre stressede af den grund. Hvis der er foretaget en trivselsundersøgelse, så byd endelig ind på det efterfølgende arbejde med at udvikle og implementere handlingsplaner for f.eks at afhjælpe stress. Dine chefer kan ikke gøre det alene, og vil ofte være så langt fra medarbejderne at deres tiltag ikke giver megen værdi i hverdagene.

Jeg håber du kan bruge de fem råd til inspiration til at sikre din egen og måske dine kollegers trivsel. Hvis du vil læse mere om karriereudvikling og arbejdsliv, så spring videre til min blog, karrieremoar.dk